Het interieur
Bij het instappen valt al op dat het interieur van de CZC niet verschilt van de al bekende Colts.
Het dashboard oogt in eerste instantie wat plasticachtig. Het had naar mijn mening iets meer ‘streelvriendelijker’ gemogen. Op het zit meubilair aan beland geven deze een goede zijdelingse steun. Voor de wat langere Nederlanders onder ons zijn de stoelen iets aan de korte kant als het gaat om de leuning en het zitvlak. De bestuurders en passagiersstoel is in de ‘Invite’ in hoogte verstelbaar. Ook de overige verstelmogelijkheden zijn voldoende om een prettige zithouding aan te nemen.
Voor €1000.- biedt Mitsubishi het genoemde ‘Invite’-pakket aan, zoals in deze gereden auto is opgenomen. Het pakket bevat een totaalwaarde van €3500.- aan extra’s: airco, centrale deurvergrendeling, mistlampen voor, geluidsinstallatie met stuurbediening, elektrische raambediening en nog wat van die zaken die we tegenwoordig als vanzelfsprekend beschouwen.
Het stuurwiel is lekker klein en bijna spartaans te noemen. Het ligt erg lekker in de hand en heeft een goede, maar eenvoudige, bediening voor de geluidsinstallatie aan de rechter-achterkant van het stuur.
De klokkenwinkel doet in eerste instantie denken aan een andere automerk, maar waarom zou je het wiel uitvinden als die al is uitgevonden!? De afleesbaarheid is goed, ook al missen we een temperatuurmeter.
De middenconsole is simpel, maar ergonomisch in orde. De radio en de temperatuurregeling zijn eenvoudig te bedienen.
Het display wat bovenop de middenconsole is geplaatst is slecht afleesbaar, of er nu in felle zonlicht wordt gereden of in de schaduw. Dit display geeft zaken weer als het (huidige) verbruik, de tijd en de gekozen radiofrequentie.
De opbergruimte in de Colt is goed te noemen. De portiervakken zijn groot genoeg voor wat etenswaren of kunnen dienen als kaartenbakken. Onderaan de middenconsole en tussen de voorstoelen zijn verschillende vakjes, en ook het dashboardkastje is aan de ruime kant. In deze versie is er zelfs een gedeelte wat door de airco wordt gekoeld zodat een 1,5L fles heerlijk op een aangename temperatuur blijft.
Over de achterbank kunnen we kort zijn: die is er wel, maar nauwelijks bruikbaar. Het is er zeker niet beter gesteld dan in de Peugeot 206CC die al vaak bekritiseerd werd voor een utopische achterbank.
Ik zou niet weten hoe je er kinderen in zou kunnen lepelen, maar de ruimte die wordt geboden kan als extra bergplaats op de 190 liter kofferruimte die resteren bij weggeplooid dak functioneren.
Overigens: wat moeten die kids achterin met een centraal in de bank aangebrachte asbak?
De ruimte die er achterin de kofferruimte ontstaat wanneer het dak dicht is, is nog opmerkelijk groot.
De laadruimte met open dak bedraagt dan ook 460 liter, als het dak dicht is bedraagt deze ruimte nog 190 liter. Zonder de afdekrol te sluiten gaat het dak overigens niet dicht. Dit is een beveiliging wat voorkomt dat het eventueel fout kan aflopen met de bagage.
De bolle hoge daklijn zorgt ervoor dat er voldoende hoofdruimte is in gesloten toestand. Wanneer het dak gesloten is geeft het binnen een wat benauwd gevoel.