Mitsubishi Colt CZC 1.5 Invite

Michel van Breugel - 20 juli 2006

Het exterieur

De wagen gaat prat op een Europees design en ontstond in nauwe samenwerking met Pininfarina, waar hij ook gebouwd wordt. Als basis diende de 5-deurs uitvoering van de Colt, omdat die 6 cm meer overhang bood t.o.v. de 3-deurs. Mitsubishi wil met de Colt CZC zijn verleden als automerk terug oproepen en tevens design als verkoopargument benadrukken. De nu tot definitieve serieproductie gerijpte Colt CZC krijgt een stalen vouwdak van OASys, een Webasto-dochter, die zelfs een eigen fabriekje binnen de muren van Pininfarina operationeel maakte, om het dak naast de lopende band te bouwen. Mitsubishi zweert bij eenvoud voor wat de dakconstructie betreft. Daarom zijn er slechts twee panelen die moeten wegvouwen en vinden we het bekende systeem met twee manueel te bedienen vergrendelhaken op de hoeken van de voorruit, gecombineerd met een elektrische schakelaar voor het grote werk. Het is overigens de enige auto in deze klasse met de genoemde klemmen.
Het openen van het dak, wat precies 22 seconden duurt, kan enkel vertoond worden bij stilstaande wagen en met het afdeknetje in de koffer in de haakjes vergrendeld. De schakelaar zit overigens ongewoon op het paneeltje bij de bestuurder gegroepeerd met de knoppen voor de elektrische ruiten.

De wagen is als open ontworpen, en dan smoelt de CZC ook het best. Dat wil niet zeggen dat hij in gesloten toestand niet fraai is. De lijnen van de voorruit worden ook dan mooi doorgezet in de koets.
Bij het instappen is het oppassen geblazen dat het hoofd niet tegen de A-style aankomt, aangezien deze erg ver doorloopt. Dat is noodzakelijk om de dakoverspanning te halen aangezien er gekozen is om 2 dakpanelen te gebruiken. Bij veel coupé-cabrio modellen wordt de kont hoger doordat het dak een plekje moet krijgen. Bij de Colt CZC is dit ook waarneembaar, echter is het niet ontzettend ingrijpend. Alleen als je recht naar de achterkant kijkt valt het enigszins op.

De 16 inch lichtmetalen velgen maken deze Colt een stuk “dikker” dan de standaard stalen velgen met wieldoppen. Overigens is dit lichtmetaal standaard op de ‘Invite’ waar wij mee reden.

Het windscherm wat de achterbank bedekt is op deze demowagen een optie waar de prijs nog niet van bekend was. Het windscherm is overigens een aanwinst voor het rijplezier, maar daar later meer over.

109 pk
145 Nm
185 km/h
10,5 s
onb (6.6) l/100km
157 g/km
G
22%
€ 21.999
€ 22.999
€ 422 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Nissan Micra C+C 1.4 Tekna

  • Opel Tigra TwinTop 1.8 Sport

  • 2009 - Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur