Soepeltjes geslaagd
Op dit moment is er weinig te kiezen als je bent gevallen voor de charmes van de Optima. Er is één motorisering beschikbaar en twee transmissies. Wil je zelf de pook ter hand nemen, dan is er een handgeschakelde zesbak beschikbaar. Heb je toch liever een automaat, dan biedt Kia een splinternieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling aan. Beiden zijn gekoppeld aan de bekende 1.7 dieselmotor.
Toch is deze niet exact overgenomen uit de vorige generatie. Onder andere de compressieverhouding werd aangepast, waardoor de motor nu vijf pk meer levert en tot een totaal van 141 paarden komt. Ook steeg het koppel naar 340 Nm, dat daarnaast al bij 1.750 toeren per minuut beschikbaar is - 250 toeren eerder dan voorheen -. De combinatie tussen de automaat en de motor is een prettige.
Dankzij het vroeg beschikbare koppel kan de bak vroeg schakelen naar een hogere versnelling. Dit gaat snel, soepel en bijna onmerkbaar. Zo goed als de verschillende uitvoeringen van Volkswagens DSG is het nog niet - dit is vooral te merken bij de ietwat schokkerige reactie op de 'kick-down' - maar voor een eerste poging verdient de bak van Kia zeker een pluim. Daarbij is de software dusdanig dat het schakelgedrag wordt aangepast naar de bestuurder. Rijd je gehaast en verlang je dus op elk moment het volledige vermogen, dan schakelt de bak bij het oprijden van een heuvel direct terug. Ben je een rustige rijder, dan zal hij langer in een hoge versnelling blijven zitten om het een zo comfortabel en zuinig mogelijke rit te laten zijn. Mede dankzij de adequate versnellingsbak is het alsof de motor in het vooronder meer vermogen levert dan de opgegeven 141 pk. Als de fabrieksopgave 20 meer paardenkrachten had opgegeven, hadden we het ook geloofd.