Beperkte actieradius
Een plug-in rijd je (buiten het bijtellingsvoordeel om) voornamelijk om zo zuinig mogelijk van A naar B te komen, zonder de range anxiety die je bij een volledig elektrische auto parten speelt. In het geval van de 225xe ligt het er maar net aan hoe ver B van A verwijderd is.
Op papier zou de auto 41 kilometer ver moeten komen, zonder een druppel brandstof te verbruiken. Daarbij is de topsnelheid beperkt tot een alleszins schappelijke 125 km/h.
In de praktijk blijkt dat je met heel veel moeite zo'n 27 kilometer ver komt, wat aan de lage kant is voor een plug-in hybride. Auto's als de Outlander en Golf GTE doen dat echt beter. Met de eDrive-knop kun je schakelen tussen volledig elektrisch rijden, opladen tijdens het rijden en de accu sparen tijdens het rijden. Wanneer je eerst lange stukken op de snelweg- en vervolgens op B-wegen rijdt, is het bijvoorbeeld handig om de accu te sparen tot je van de snelweg afgaat. BMW zou BMW niet zijn als er ze er geen sportmodus op zouden sleutelen. In deze stand komt de auto gewoonweg snel voor de dag.
Dat merk je ook in het verbruik, want in deze stand is een verbruiksopgave van 1 op 15 op de boordcomputer geen uitzondering. In combinatie met de kleine brandstoftank van 38 liter betekent dit een vaker dan gemiddelde stop bij de benzinepomp.
Maar wanneer je de auto rijdt zoals hij bedoeld is en met de verkeersstroom meegaat, is een gemiddeld verbruik van 1 op 22 goed mogelijk. Het laden kan thuis via het stopcontact, een wallbox van BMW of via openbare laadpunten. Snelladen via bijvoorbeeld Fastned behoort helaas niet tot de mogelijkheden.
Ben je na 27 kilometer nog niet op je eindbestemming aangekomen, dan schakelt de auto over naar de brandstofmotor. De auto regenereert dan nog wel energie van de remmen en kan zichzelf onderweg dus weer gedeeltelijk opladen, wat het praktijkverbruik drukt.