Keurig
Het onderscheid moet je niet zoeken in het ontwerp van het interieur of exterieur, maar wel onder de motorkap. De drieliter zescilinder dieselmotor kennen we al uit diverse producten van VAG. In de Q7 e-tron is hij gekoppeld aan een elektromotor waardoor het gezamenlijke vermogen uitkomt op 374 pk en een koppel van 700 (!) Nm. Ondanks dat auto 2.345 kilogram weegt, maakt de krachtige, soepele aandrijflijn het mogelijk de auto in 6,2 seconden naar de '100' te stuwen en bij 230 kilometer per uur de versnelling te eindigen. We kenden de dieselmotor al als een zeer prettige metgezel, maar het comfort staat door de samenwerking met de elektromotor op een nog hoger plan. Het overschakelen tussen de twee motoren gaat soepel en zonder schokken. Daarbij rijdt de auto in de hybridemodus weg op de elektromotor en schakelt de dieselmotor bij als meer kracht nodig is.
Desgewenst kan de e-tron ook op enkel de dieselmotor rijden als er of geen energie meer in de accu zit of als je juist de energie wil behouden voor een later moment. Geheel elektrisch rijden - 52 kilometer is in de praktijk haalbaar - is het meest efficiƫnt in de file of in stedelijk verkeer. Laad je regelmatig, dan moet volgens de fabrieksopgave een verbruik van 1.8 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. Wat het verbruik in de praktijk is, is afhankelijk van de afstanden die gereden worden. Gebruik je hem enkel voor woon-werk-verkeer met een afstand van minder dan 52 kilometer, dan hoef je de dieselmotor nauwelijks aan te spreken. Rij je - zoals wij - ook grotere afstanden, dan komt het praktijkverbruik uit op 6,1 l / 100 km. Zeker voor een auto van dit formaat en dito gewicht, is het een keurige waarde.