Veel waar voor 1.000 euro
Neem je een kijkje in de prijslijst van de Q7, dan valt op dat de 'gewone' 3.0 TDI slechts 1.000 euro minder kost dan de e-tron. Voor die 'rug' krijg je niet alleen een stekker, maar ook nog 's 100 pk en 100 Nm meer. Nadeel is het hoge gewicht van de e-tron, wat zich vooral negatief uitbetaalt in een forse wegenbelasting. Daar tegenover mag hij 2.800 kg trekken - aan de elektrisch uitklapbare trekhaak - en is het grootste voordeel nog niet eens benoemd: de gunstige bijtelling voor zakelijke rijders. Zet je de Q7 e-tron voor 1 januari 2017 op kenteken, dan geniet je nog vijf jaar van slechts 15% bijtelling. Met een vanafprijs van 85.000 euro - waarbij je je dus niet laat verleiden door de vele opties - is het bruto-maandbedrag net iets meer dan 1.000 euro. Een hoop geld, maar een stuk gunstiger dan bij de concurrenten. Er is wel haast geboden voor als je er nog één wil bemachtigen, want 1 januari komt snel dichtbij!
- Erg prettige aandrijflijn
- Lage bijtelling en relatief lage meerprijs
- Grote binnenruimte met perfecte afwerking
- Prijzige opties
- Zwaar
- Wel erg groot