Ruimte genoeg
Van buiten staat er een krachtige auto, van binnen is minder aandacht gegeven aan sportiviteit. Het interieur is functioneel opgezet, echter is het maar de vraag of daar werkelijk zoveel knoppen voor nodig zijn. Door de vele knoppen is de cockpit vrij druk. Zo zijn er enkel op het stuur al meer dan tien knoppen te vinden. Een aantal elementen is bedekt met zwart pianolak, waar snel vieze of vette vingers op te zien zijn. Toch zijn we blij verrast: aan luxe geen gebrek in de Niro. De zitposities worden voorgeprogrammeerd, er is stoelverwarming en stoelverkoeling, JBL- Premium sound en een overzichtelijk infotainmentsysteem. De stappen die de afgelopen jaren door Kia zijn gezet op het gebied van kwaliteit zijn enorm. Waar het merk in de beginjaren nog duidelijk een achterstand had op gevestigde Europese merken, is daar nu definitief een einde aangekomen. De gebruikte materialen zijn stevig en solide en de afwerking klopt op alle fronten.
Naast de afwerking zit het qua ruimte ook goed in de Niro. Met een wielbasis van 2,7 meter is de auto langer dan in eerste instantie wordt verwacht. Zoals we van een cross-over gewend zijn, zit je zowel voor- als achterin wat hoger. Personen met een lengte van 1,90 meter hebben niets te klagen op de achterbank; zowel met de hoofd- als de beenruimte is het dik in orde. Doordat de accu's onder de achterbank zijn geplaatst, is er ruimte gebleven in de kofferbak. Dit resulteert in een vlakke laadvloer en een inhoud van 427 liter tot 1.425 liter met neergeklapte achterbank.