Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

Anton Lefeber - 3 augustus 2006

Het rijden

Het rijden met de Grande Punto vergt allereerst nauwelijks tot geen gewenning. Het sturen, remmen, gas geven, schakelen, koppelen en de bediening van overige instrumenten; het gaat allemaal even gemakkelijk en op intuïtie. Dit zou in één woord modern genoemd kunnen worden, dit gaat echter wat te ver. Het onderstel is dermate afgesteld, dat het comfort op zowel normaal als slecht wegdek goed te noemen is. De relatief stugge afstemming van de veren en dempers hebben geen merkbaar nadelige invloed op het algemene rijcomfort. Overhellen en duikneiging kent de carrosserie hierdoor niet of nauwelijks, wat een prettig gevoel geeft bij een wat sportiever rijgedrag. Het enige breekpunt waar de afstemming van het onderstel door de mand valt is bij het rijden over drempels. Vooral bij drempels in 30-kilometer zones heeft de carrosserie de neiging om heftig te reageren, met als gevolg een springerig veergedrag. Dit zal mede veroorzaakt worden door de platte en stugge banden, welke minder verend vermogen hebben dan de standaard banden op kleinere velgen. De kwaliteit van het onderstel is dermate goed, dat het rijgedrag de compacte klasse is ontstegen. Hierin staat de Grande Punto echter niet alleen, voor onder andere de nieuwe Renault Clio, Peugeot 207 en Toyota Yaris geldt hetzelfde.

De aandrijvende benzinekrachtbron, een 1,4 liter viercilinder met vier kleppen per cilinder, doet het goed in de Grande Punto. Een topvermogen van 95 pk bij 6000 rpm en een maximaal koppel van 125 Nm bij 4500 rpm zijn hiervoor verantwoordelijk. De krachtbron heeft een duidelijke drang naar toeren, wat onderstreept wordt door het toerental waarbij het maximale koppel bereikt wordt. Onderin het toerengebied, tot circa 2500 rpm, schiet de trekkracht tekort. Dit komt vooral tot uiting bij het accelereren in de hogere versnellingen, waarbij het koppel van groter belang is. Juist omdat de motor onderin het toerengebied mooi soepel loopt, valt het tekort aan trekkracht op. Anders wordt het wanneer de krachtbron boven de 3000 rpm komt. Boven dit toerental zet de krachtbron een luidere keel op en zijn de prestaties goed te noemen. Pas bij deze toerentallen is het topvermogen van de motor te voelen en zijn de bijbehorende prestaties voorhanden. Het geluid uit de uitlaat is een typische brom, welke niet zou misstaan op een veel sterker gemotoriseerde auto.

Opvallend en comfortabel aan het rijden met de auto op hogere snelheden is de standaard zesversnellingsbak. De eerste vijf versnellingen zijn hierbij duidelijk kort gespatieerd, waardoor goed gebruik gemaakt kan worden van het vermogen van de krachtbron. De zesde versnelling is een duidelijke ‘overdrive’ en maakt het rijden op de langere afstanden zeer comfortabel. Juist door deze zesde versnelling is het geluidscomfort op provinciale- en snelwegen zeer goed te noemen. Bij deze snelheden wordt het motorgeluid bijna volledig overstemd door het windgeruis en het afrolgeluid van de banden. Ondanks de brede en platte banden, standaard gemonteerd op de Sport, valt het afrolgeluid ervan heel erg mee. Het weggedrag van de auto is mede door deze banden subliem te noemen, met het stugge onderstel zorgt dit voor een heerlijke combinatie voor de sportieve rijder. Het stuurgedrag is hierbij geen spelbreker, voldoende informatie over de staat van het wegdek wordt doorgegeven aan de bestuurder. De reminstallatie voldoet bovengemiddeld. Met vier schijfremmen rondom is het vertragende vermogen ruim voldoende om de 1035 kg zware combinatie vlot tot stilstand te brengen.

95 pk
125 Nm
178 km/h
11,4 s
onb (6.1) l/100km
145 g/km
F
22%
€ 12.495
€ 16.995
€ 312 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d

  • Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Suzuki Swift 1.6i Sport

  • Ford Fiesta 1.3i Futura

  • 2012 - Fiat Punto TwinAir Easy

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2005 - Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima