Fiat Punto TwinAir Easy

Arnold van Schepen - 28 mei 2012

Dynamisch duo

Toen Fiat in 1986 de direct ingespoten dieselmotor in de Croma (her)introduceerde, heeft bijna tien jaar gekost voordat de consument inzag dat diesels niet per definitie sloom zijn. De acceptatie van de downsize benzinemotor is een stuk vlotter verlopen, het inzicht dat de cijfers onder de streep tellen heeft het gewonnen van de scepsis over kleine cilinderinhouden en minder cilinders. Maar een tweecilinder in een B-segment auto, komt dat wel goed? Fiat durft het aan en wij becijferden wat 875 cc, 85 pk en 1.065 kilo onder de streep oplevert.

85 pk
145 Nm
172 km/h
12,7 s
6,1 (4.2) l/100km
98 g/km
B
22%
€ 12.790
€ 14.790
€ 271 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • Dacia Sandero 0.9 TCe 90 LaurĂ©ate

  • Chevrolet Aveo 1.4 LT

  • Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • Mazda 2 1.3hp TS+

  • Hyundai i20 1.2 i-Motion

  • Nissan Micra 1.2 Tekna

  • Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2005 - Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima