Fiat Punto TwinAir Easy

Arnold van Schepen - 28 mei 2012

Lekker opgefrist

Tijdens de test bereiken de buitentemperaturen bijna de 30 graden, ondanks de aanwezigheid van een licht briesje en de nabijheid van een flinke waterplas. Gelukkig is onze Punto voorzien van een gescheiden klimaatregeling die dan ook flink aan bak mag. De testroute leidt over smalle, konkelende weggetjes en is daarom een betere graadmeter voor de rijdynamiek dan voor het verbruik.
Fiat introduceert de TwinAir met de tweede facelift van de Punto, die zijn carrière ooit begon als Grande Punto, vervolgens Punto Evo heette en nu weer gewoon als Punto door het leven gaat.

Na de laatste opfrisbeurt heeft de Punto volledig in kleur gespoten bumpers en zijn de zwarte kunststofstukken daarin vervallen. Onze Punto is in een helder rode kleur gespoten die de naam Exotica Red draagt, een aanrader. Fiat heeft de auto voorts voorzien van mooi contrasterende zwarte spiegelkappen en 15 inch lichtmetaal, die ondanks hun bescheiden formaat goed bij de auto passen. De auto heeft de looks van een sportief topmodel met tenminste 150 pk, maar de werkelijkheid is iets anders, hoewel de TwinAir met zijn 85 pk wel de topmotorisering van de benzine-Punto's is. Daarom draagt 'ie ook het TwinAir embleem op de kofferbak, maar de vraag is of dit gepaste trots of juist een blijk van bescheidenheid is.

85 pk
145 Nm
172 km/h
12,7 s
6,1 (4.2) l/100km
98 g/km
B
22%
€ 12.790
€ 14.790
€ 271 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • Chevrolet Aveo 1.4 LT

  • Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • Mazda 2 1.3hp TS+

  • Hyundai i20 1.2 i-Motion

  • Nissan Micra 1.2 Tekna

  • Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2005 - Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima