Hightech met kinderziektes
Ook van binnen is het ontwerp niet revolutionair ten opzichte van het lage broertje, maar wel ten opzichte van een vergelijkbare SUV. In het oog springt natuurlijk het grote touchscreen. Deze doet nog het meest denken aan een uit de kluiten gewassen iPad. De bediening ervan is net zo gemakkelijk, want nadat je even gewend bent aan de menustructuur vind je feilloos je weg in de instellingen en multimediafuncties. De camera achter zorgt voor een haarscherp beeld en het is daarom wel jammer - gezien de buitenmaten van de auto - dat er niet een 360 graden beeld beschikbaar is. Op de voorste zitplaatsen valt met name de gigantische panoramische voorruit op die voor een ruimtelijk gevoel zorgt. De zonnekleppen zijn met magneten te bevestigen, maar voegen door de beperkte grootte niet enorm veel toe. Een opvouwbaar zonneschermpje kan eventueel daarboven nog bevestigd worden. Helaas heeft deze een dermate hoge Halfordsfactor dat we hem in de kofferruimte hebben laten liggen en een zonnebril op hebben gezet.
Achterin is plaats voor vier personen (eventueel vijf in een andere configuratie) en daarbij is gekozen voor een opzet zoals we die kennen uit een mini-van die met name in de Verenigde Staten populair zijn. De captain chairs zijn zeer geschikt voor volwassenen, want zowel de omvang van de stoel als de beenruimte zijn meer dan voldoende voor een comfortabele zit. Door de aflopende daklijn is de hoofdruimte helemaal achterin wel beperkt. Het voordeel van het accupakket onder de vloer betaalt zich niet alleen uit in zitruimte, maar zeker ook in bagageruimte. Met alle stoelen in gebruik is er nog voldoende kofferruimte over en dan is de ruimte onder de ''motorkap'' nog niet eens meegerekend. Met een druk op een knop verdwijnen de achterste twee stoelen in de vloer waardoor een vlakke laadbak ontstaat. Een ideale auto om een reisgezelschap in te vervoeren, kan de Model X dus wel genoemd worden.
Net als bij de introductie van de Model S kampt de Model X helaas wel een berg kinderziektes. De materialen zijn mooi, maar de afwerking is niet in orde. Hier en daar zitten kieren en rammelt er het één en ander. Nu kan worden gezegd dat bij elektrische auto's zulke geluiden nu eenmaal meer opvallen, maar er zijn genoeg auto's van ruim 150 mille waarbij het motorgeluid keurig buiten gehouden wordt en er toch geen irritante piepjes en kraakjes zijn. Bovendien gaan de voorportieren vaak niet goed dicht. Hierdoor wordt de stijlloze ruit soms zelfs buiten de rubbers gedrukt en ontstaat er een kier. Ook de vleugeldeuren kraken na een paar maanden al venijnig, waardoor je je afvraagt wat de levensduur van de motoren is.
Het zijn geen grote problemen waarmee de Model X rijder wordt opgezadeld, maar wel problemen die moeten worden aangepakt om een comfortabele rit te garanderen.