Onhandig doch praktisch
Dat personenwagens en bedrijfswagens qua interieurafwerking en luxe steeds dichter naar elkaar toe kruipen, blijkt uit het interieur van de Navara. Als je al eens met een moderne Nissan onderweg bent geweest, is het een feest der herkenning. De opzet van het dashboard komt in grote lijnen overeen met onder andere de X-Trail. Daarbij is ook het al bekende, goed werkende touchscreen voor de bediening van het multimediasysteem gemonteerd. Hoewel het scherm niet tot de grootsten in zijn soort behoort, zit het ergonomisch goed in elkaar en is het systeem prettig snel.
Door de bijzondere regelgeving voor de minimale grootte van de laadbak - waar we later dieper op ingaan - is de achterbank verwijderd en is er achter de voorstoelen een tussenschot geplaatst. Hierdoor is achterin een praktische plek voor bagage ontstaan, die door een uitneembare plank in tweeën is gesplitst. Bij het plaatsen van het tussenschot is rekening gehouden met de uitgebreide verstelmogelijkheden van de voorstoelen. Nog steeds kunnen deze geheel naar achteren worden geschoven, zodat ook een lange bestuurder en/of passagier een prettige zitpositie kan vinden. Dankzij de grote buitenspiegels blijft de dode hoek beperkt. Parkeermanoeuvres worden een eitje - zelfs met de forse buitenmaten van de Navara - dankzij de 360-gradencamera. In een Qashqai is het al een prettige optie, in de grote pick-up is het bijna pure noodzaak om hem zonder iets te raken in een Nederlands parkeervak te krijgen.