De goede richting
Dat de Nissan Navara een goede basis heeft, blijkt wel uit het feit dat de auto ook voor concerngenoot Renault als basis wordt genomen voor een nieuwe pick-up. Maar daar blijft het niet bij. Ook Mercedes-Benz heeft inmiddels aangeklopt bij de Japanners om hun praktische vervoersmiddel - voorlopig als X-Klasse door het leven gaande - op hetzelfde platform te bouwen. Voor Nissan is dit niet alleen een compliment, maar ook de bevestiging dat ze goed bezig zijn. Tot die conclusie waren wij in de testperiode ook al gekomen. Anders dan het gros van de auto's in dit segment, is de Navara niet alleen gericht op het zo goed mogelijk vervoeren van grote en zware objecten, maar ook op een zo comfortabel mogelijk rijden van A naar B.
Met conventionele - doch versterkte - vering en demping is de auto geschikt voor zowel een zware belading of een forse aanhanger, maar ook voor de privé-ritjes naar familie en vrienden. Door zijn forse vermogen en een berg aan luxe, is de auto niet echt goedkoop. De geteste uitvoering kost exclusief BTW en BPM een lieve somma van 38.805 euro. Hiermee is het één van de duurste pick-ups in zijn klasse, maar biedt hij als één van de weinigen het comfort en luxe van een 'normale' personenwagen. De Navara is een pick-up die hierdoor de markt voor deze auto's groter maakt dan voorheen en een grote stap in de goede richting zet voor dit segment.
- Krachtige aandrijflijn
- Zeer goede rijeigenschappen
- Allround inzetbaar
- Nog geen mogelijkheid voor een vijfzitsconfiguratie
- Off-road rijden minder geschikt met deze banden
- Duurder door het ontbreken van een instapmodel