Voller dan voorheen
Vanaf iets minder dan 20 mille staat er een Kia Rio op de oprit. Dit lijkt een fors bedrag ten opzichte van de concurrentie, maar schijn bedriegt. Voor dat bedrag koop je een Rio ComfortLine met de 1.0 T-GDi met 100 pk. Deze is gekoppeld aan een vijfbak en is dankzij de 172 Nm - gelijk aan de 120 pk-versie - al ruim voldoende voor de veeleisende consument. In 10,7 seconden is de 'honderd' aangetikt en pas bij 186 kilometer per uur houdt het op. Daarbij is hij voorzien van zaken als hill-assist, keyless entry, elektrische ramen vóór en een handbediende airco.
Wij reden de Rio met de 120 pk sterke geblazen éénliter. Met een meerprijs van liefst 4.500 euro lijkt hij zich uit de markt te prijzen, maar je hebt dan wel direct een DynamicLine onder het achterste. Qua prestaties doen deze 20 paardenkrachten het maar iets beter dan de instapper. Zoals gezegd is het koppel gelijk, maar door het hogere vermogen wordt de standaardsprint in net iets meer dan 10 seconden behaald en loopt hij maar liefst 4 kilometer per uur sneller. Toch is de DynamicLine een aantrekkelijk pakket. De airco moet je nog steeds met de hand bedienen, maar nu start je de auto met de sleutel in je zak, heeft hij elektrische ramen voor én achter en beschik je over het fijne multimediasysteem met navigatie. De door ons gereden ExecutiveLine heeft voor nog eens 2 mille meer, opties als een automatische airconditioning, lederen bekleding en een regensensor aan boord.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk