Voorzichtig met een lichte plus
Kijk je naar het modellengamma van Kia, dan valt de nieuwe Rio niet uit de toon. Qua ontwerp is het een stuk minder spannend dan de vorige generatie, maar ook meer aangepast aan de Europese smaak. Kijken we naar de verkoopcijfers van het B-segment in Nederland, dan valt op dat vooral de ietwat behoudend vormgegeven auto's het goed doen. Je kunt veel zeggen van de nieuwe Volkswagen Polo, maar een enorm onderscheidend ontwerp heeft hij niet. Toch verkochten de Duitsers tot nu toe al bijna 12.000 exemplaren in ons land. Op nummer twee staat relatief oudgediende Renault Clio en op de vierde plek staat de Ford Fiesta; Hét bewijs dat dit segment bij de consument hoge ogen gooit.
Kia heeft besloten om het ontwerp van de nieuwste Rio behoudend te laten zijn, maar toch prettig op het netvlies te laten liggen. Uiteraard is het familiegezicht op zowel de neus als het achterste aanwezig. Met de typische tiger-nose en de ietwat 'geknepen' achterlichten is de auto zowel in het daglicht als in de nacht herkenbaar als een échte Kia. Van opzij is de auto wat saai gemodelleerd, maar dankzij bijzondere details als de fraaie 17 inch wielen en de knik in de raamlijn rond de C-stijl is het totaalontwerp toch onderscheidend genoeg.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk