Driepitter op zijn plek
De voornaamste reden om nogmaals een weekje met de Octavia Combi op stap te gaan, is de 1.0 TSI driecilinder die onder de motorkap van de testauto ligt. Zoals Ford met de Focus al bewees, hoef je je in een c-segmenter met driecilinder niet te verbijten. En dat blijkt ook maar weer als we met de Skoda onderweg zijn. De motor laat zich niet kennen en weet de 1.170 kilo zware auto gemakkelijk met het verkeer mee te bewegen. Onder de 2.000 tpm voelt de auto wel wat onrustig, zeker in combinatie met de DSG-automaat die maar wát snel wil doorschakelen naar een hoger verzet.
De prestaties stellen in ieder geval niet teleur. Met zijn 115 pk tikt de Octavia Combi toch maar mooi de magische grens van 200 km / u aan. Verder bevestigt de Octavia in het rijgedrag alles wat de auto ook qua exterieur uitstraalt: niet te gek doen, dan doe je al gek genoeg. In niets blinkt de auto echt uit, maar aan de andere kant stelt de auto ook nergens teleur. Het is een auto die heel goedmoedig reageert op stuur- en gascommando's en zijn berijder nergens weet te verrassen.
De auto is afgestemd op comfort en daar profiteren alle inzittenden van. Je kachelt heel gemoedelijk over wisselvallig asfalt, zonder opgeschrikt te worden door een stoterige reactie van de auto. Al moet daarbij opgemerkt worden dat de relatief kleine 16 inch wielen en banden met hoge wangen daar ook debet aan zijn. Op het gebied van verbruik stelt de motor ook niet teleur, want met een testgemiddelde van 1 op 16 is de driecilinder met recht zuinig te noemen.
2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline
2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line
2009 - Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line
2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente