Het exterieur
Het was, op z’n zachtst gezegd, even wennen toen de Passat werd gepresenteerd. Het leek erop dat de hele neus van de auto in een bad met chroom is gedoopt en men vroeg zich af of dat wel esthetisch verantwoord was. Een jaar na dato blijkt het allemaal wel mee te vallen: het was even wennen, maar die chromen neus staat eigenlijk helemaal zo gek nog niet. Inmiddels is ook duidelijk geworden wat Volkswagen wilde bereiken met al dat chroom, namelijk een minder anoniem voorkomen en een duidelijk familiegezicht. Dat is aardig gelukt, want de neus is een stuk meer uitgesproken en omdat alle Volkswagens die na de Passat zijn geïntroduceerd ook een neus van chroom hebben, zijn de auto’s uit Wolfsburg op die manier eenvoudig te herkennen.
Maar nu genoeg over de glimmende neus. De vormgeving van de rest van de auto is tamelijk conservatief te noemen. De koplampen en achterlichten zijn ‘des Volkswagens’, met een soort traantje, en de belijning van de auto is eenvoudig en krachtig. Dankzij de zilveren dakrails en het kleine dakspoilertje oogt de Variant heel strak en áf. Ook de bescheiden chroomrandjes op de flanken en rond de ramen zorgen voor een nette uitstraling. Wat iets minder fraai is, dat is het donkergrijze kunststof langs de onderrand van de auto. Met name bij lichtere exterieurkleuren staat zo’n dikke plastic rand niet erg chique. Gelukkig valt het bij de zwarte testauto niet op. Zwart staat deze auto erg goed, die kleur past gewoon goed bij de vormgeving en bij een zwarte Passat krijg je het idee dat hij er zo uitziet zoals de ontwerpers van Volkswagen hem bedoeld hebben. In het zilvergrijs lijkt dat iets minder het geval te zijn.
Tegenwoordig maak je met zestienduims velgen weinig indruk meer. Onder de huidige auto’s lijken velgen van dat formaat ook kleiner te zijn dan dat ze ‘vroeger’ waren. Het is dan ook geen overbodige luxe dat de testauto is voorzien van zeventienduims velgen, genaamd ‘Le Mans’. Qua formaat staan ze goed bij de auto en ook het design is heel aardig. Stoer doch stijlvol, eenvoudig doch origineel. Volkswagen levert ook velgen in een maatje groter, en er rijden zelfs Passats met twintigduims (!) velgen rond.
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI Avantgarde
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive
Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive
Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI
2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business