Beperkte keuze
Zoals gezegd biedt Ford de Edge alleen aan met een dieselmotor als krachtbron. Daarmee sluit het merk een grote groep particuliere kopers buiten, want de wegenbelasting over de 1842 kilo zware mastodont is behoorlijk te noemen. Je hebt wel keuzes uit twee gradaties, een 180 pk en 210 pk (met een extra turbo) sterke tweeliter TDCi. De laatste is altijd gekoppeld aan een Powershift automaat met dubbele koppeling, terwijl de eerste ook kan worden voorzien van een manuele zesbak.
Wij rijden de krachtigste Edge en dat is ook de beste keuze die je kunt maken. 180 pk zal ook voldoende zijn om je moeiteloos door het verkeer te bewegen, maar die 30 pk extra voegt een hoop karakter toe.
De Ford straalt nu eenmaal uit dat hij het overige verkeer rauw lust en met de Bi-Turbo maak je die bluf ook waar. De motor sleurt er lekker aan en doet de Edge gewoonweg vlot aanvoelen, ondanks dat de prestaties op papier niet spectaculair zijn.