De MINI achterna
De zijdelingse steun van de stoelen heb je nodig om je lichaam op de juiste plek te houden als je het sportief getinte onderstel van de Swift optimaal benut. Het imago dat de auto heeft, wordt door de nieuwe generatie doorgezet. Althans, als je kiest voor de 1.0 BoosterJet. We reden ook met de ongeblazen 1.2 en met die motorisering is het onderstel wat meer gericht op comfort. Voor de gemiddelde bestuurder is dit ruim voldoende, maar voor de meer-eisende consument is het totaalpakket van de 1.0 BoosterJet aantrekkelijker. Niet alleen is het onderstel meer gericht op sportiviteit - en laat de auto zich gewillig door bochten smijten - ook de soepelheid van de motor past meer bij het karakter van de Swift. Toen we met de Baleno over Spaanse bergwegen reden, waren we direct enthousiast over het pittige blokje en dat is in de Swift niet anders. Niet alleen in de stad ga je rap van je plek, ook op de snelweg overtuigt de motor. Inhaalacties gaan zonder problemen en meestal hoef je niet terug te schakelen om een snelle acceleratie te bewerkstelligen. Op bochtige dijkweggetjes komt echter het echte potentieel van het onderstel en de aandrijflijn tot zijn recht. Dankzij de strak schakelende versnellingsbak, de directe en precies zwaar genoeg zijnde besturing - te bedienen met een dik, afgeplat stuurwiel - en het sportief afgestemde onderstel, is het een genot om van bocht naar bocht te rijden. Zo goed als een MINI is het niet, maar het is een stap in de goede richting. Daarnaast klinkt er van onder de motorkap een fraaie roffel als je flink doortrekt. Dit komt het gemiddeld verbruik niet ten goede, maar voor het vermaak is het een goede toevoeging. Toch vallen de gebruikscijfers van de test erg mee en halen we met een waarde van 5.7 liter per 100 kilometer exact de fabrieksopgave.