In de basis al goed
Voor 15.499 euro staat er een splinternieuwe Suzuki Swift op de oprit. Voor dit bedrag koop je de auto met de 1.2 viercilinder met 90 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en uitrustingsniveau Comfort. Karig is de auto allerminst met een basisuitrusting met onder andere airco, elektrisch bedienbare ramen vóór, een met leder bekleed stuurwiel en een radio met CD-speler en USB-aansluiting. Eén stap hoger op de ladder is de Select. In combinatie met de 1.2 moet dit de verkooptopper worden en die conclusie trekken wij ook na deze test. De motor levert ruim voldoende vermogen voor het gemiddelde gebruik en dankzij de luxe uitrusting met onder andere een achteruitrijcamera, het fraaie multimediasysteem, stoelverwarming en 16 inch lichtmetalen wielen, ben je ruim bedeeld en betaal je met 16.749 ook niet de hoofdprijs. Bovenaan het gamma staat de Stijl, die met zaken als climate control, adatieve cruise control en SHVS de veeleisende klanten moet bedienen. Laatstgenoemd systeem is een elektrische ondersteuning die vooral wordt gebruikt bij acceleratie. Dit zorgt niet alleen voor een soepelere versnelling, maar ook voor een iets lager verbruik. Wil je persé de 1.0 BoosterJet, dan kun je enkel kiezen uit de twee luxere varianten. Een CVT is beschikbaar voor de 1.2 en een volautomatische versnellingsbak is er voor de 1.0.