Geen zescilinder
De E60 530i die voor een onuitwisbare herinnering zorgde, was voorzien van een heerlijke zescilinder die niet een overdreven hoeveelheid vermogen op de been brengt, maar wel een heel solide vermogensopbouw heeft. Anno 2017 lepelt BMW een viercilinder in de 530i. Laat je niet misleiden door de typeaanduiding, want hij heeft een inhoud van slechts 1.998 cc. Met een vermogen van 252 pk heb je natuurlijk geen reden tot klagen, maar tijdens het rijden met de vierpitter mis je het geraffineerde karakter van de drieliter zes-in-lijn. Het duurt even voordat de turbo erin klapt, waardoor je bij een acceleratie even het idee hebt dat je aanzienlijk minder vermogen kunt aanspreken. BMW heeft twee turbo's op de motor geschroefd, waardoor het turbogat behoorlijk beperkt wordt. En als de auto eenmaal gaat, versnelt hij moeiteloos richting hoogst illegale snelheden. Uiteraard mis je ook het geluid wanneer je de Fünfer eens flink op zijn staart trapt. Want laten we wel wezen, heel bijzonder klinkt de auto niet, daar kan een beetje versterking over de speakers niets aan verbeteren.
Je kunt nog steeds een zescilinder 5 Serie rijden - 540i - maar dit vergt een extra investering van minimaal 7.000 euro ten opzichte van de toch al niet mals geprijsde 530i.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive