Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

- 22 juni 2017

Tikje klinisch

Het interieur van de nieuwe Civic is best klinisch: het middelpunt is het touchscreen en daarnaast bevinden zich op het dashboard niet veel knoppen. Bovendien is het geheel vrij eentonig van kleur. Het touchscreen blinkt niet uit in een mooie grafische weergave en de menu's vergen enige gewenning. Daarbij reageert het scherm niet erg snel op aanraakcommando's. Het systeem ondersteunt Apple Carplay, maar voor Android-apparaten moet ondersteuning voor projectie nog worden toegevoegd. Wat opmerkelijk is, want de mogelijkheid voor draadloos opladen is weer alleen voor Androidtoestellen. Dat heeft te maken met Apple, dat draadloos opladen niet ondersteunt bij de huidige telefoons. Het dashboard ziet er in een eerste oogopslag fraai uit, maar bij een wat nadere inspectie vallen de materialen toch tegen.

Zeker gezien de prijs van de auto verwacht je minder harde kunststoffen; De randen van de middenconsole zijn keihard. En dat is vervelend als je tijdens het rijden je rechterbeen daartegen laat rusten. Qua zithouding heb je minder reden tot klagen, want je wordt goed op je plek gehouden in de Civic. Bovendien grijpt het stuur lekker en is het ook nog eens goed te verstellen. Enig puntje van kritiek is dat er wel erg veel knopjes op het stuur geplaatst zijn, waarvan zeker de volumeknop niet heel gemakkelijk werkt. Waar de Civic echt punten scoort is zijn binnenruimte, zeker voor het lijf en leden van de inzittenden. Met vier volwassenen kun je royaal zitten in de auto en ondanks de sportieve daklijn heb je ook aan hoofdruimte achterin geen gebrek. De bagageruimte is ook lekker groot, maar onder het mom van lekker anders heeft Honda besloten om er een overdwarse rolhoes in te plaatsen. Dit is niet alleen qua praktische bruikbaarheid niet echt beter, de rolhoes zelf voelt ook wel erg fragiel aan.

129 pk
200 Nm
203 km/h
11,2 s
5,9 (5.1) l/100km
117 g/km
B
22%
€ 24.700
€ 33.820
€ 620 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive