Vaarwel, range anxiety
Tot voor kort mochten we blij zijn als we met een betaalbare elektrische auto 200 kilometer ver kwamen. Met de Ampera-e is dit andere koek, want Opel claimt een NEDC (New European Driving Cycle) testbereik van 520 kilometer. Om maar met de deur in huis te vallen: dat hebben we niet gehaald. Maar we twijfelen er niet aan dat het mogelijk is, want je vergeet in de Ampera-e op de actieradius te letten. Je kunt gerust gedag zeggen tegen range anxiety, want de Ampera-e komt ook in onze test bijna net zo ver als een brandstofauto met een niet al te grote tank. Het probleem is een beetje dat de tussensprintjes ons meer waard zijn dan een uitmuntend verbruik.
De Opel is simpelweg te leuk om te rijden. Dit veroorzaakt dat we het toch niet kunnen laten om nog even het stroompedaal in te trappen, al hebben we op dat moment ons voorgenomen om toch zo ver mogelijk op de acculading te komen. Het uiterlijk van de Ampera-e doet niet vermoeden dat de auto bovengemiddeld snel is en een leek als medeweggebruiker weet niet wat hem overkomt. En dan hebben we het niet over stoplichtsprintjes, want de elektronica is zo afgeregeld dat bij vertrek uit stilstand niet het gehele vermogen beschikbaar is. Vinden de bandjes ook fijn.
Maar juist bij een inhaalactie of tussensprintje kan de auto verrassend uit de hoek komen. Daar komt bij dat de wegligging je ook nog eens flink wat vertrouwen geeft, want ondanks de hogere carrosserie ligt de auto zeer goed in bochten. Dat heeft natuurlijk te maken met het zware accupakket dat in de vloer is weggewerkt en het zwaartepunt laag houdt. Enig puntje van kritiek is de vage besturing, want in onze testwagen lijkt er speling op het stuur te zitten. Je kunt het stuur heel wat graden van links naar rechts draaien, zonder dat er met de voorwielen ook maar iets gebeurt. Bovendien krijgen we met enige regelmaat de melding dat we de handen aan het stuur dienen te houden, terwijl we braaf met twee handen het stuur omklemmen. Daar lijkt ergens iets niet pluis, maar dat heeft er naar alle waarschijnlijkheid mee te maken dat we een pre-productiemodel rijden dat nog niet aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet.
Lexus UX 300h F-Sport Design
Smart 1 200 kW Premium
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone
DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere
Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine
MINI Countryman Cooper Serious Business
Audi Q2 1.4 TFSI S-line
Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine
Renault Kadjar TCe 130 Bose