Hoge prijs, veel luxe
Een DS 7 Crossback bestel je vanaf net iets meer dan 42 mille. Voor dat bedrag krijg je een echte basisuitvoerig, hoewel hij al wel is voorzien van lichtmetalen wielen, cruise control en automatische airconditioning. Als DS 7 Crossback in de Performance Line en met de diverse optiepakketten is hij voorzien van 19 inch lichtmetaal, liefst 8 airbags, het fraaie dashboard met de twee fraaie schermen, 19 inch grote wielen én het luxe navigatiesysteem. Bijzonder is het ontbreken van adaptieve cruise control. Waar veel goedkopere auto's als de Suzuki S-Cross hier van voorzien zijn, moet je het bij de DS 7 doen met een meer simpel systeem. Een enorm gemis is het niet, maar opvallend is het des te meer.
Het prijsverschil van de door ons gereden auto met de basisversie - met 130 pk, een handmatige versnellingsbak en zonder de berg luxe - ligt op zo'n 25 mille. Of dit het waard is, moet blijken uit het eisenpakket van de koper. Mocht je in zijn voor een luxe SUV in dit segment, dan is de DS 7 Crossback op papier niet de goedkoopste, maar wel de meest luxe uitgevoerde variant die je kunt krijgen. Met een dergelijke aandrijflijn zijn de - eerder genoemde - Duitse drie een stuk duurder. Daarbij rijd je in iets wat een stuk exclusiever is dan het gros van de SUV's in dit segment.
Waar je in een lange lijst van opties kruisjes kunt zetten om een auto te configureren die aan de eisen voldoet, zijn er slechts vier motorvarianten te verkrijgen op dit moment. Wil je een benzinemotor in het vooronder, dan ben je 'veroordeeld' tot een 1.6 met 180 of liefst 225 pk. Qua zelfontbranders is er de keuze tussen een 130 én een 180 pk sterke variant. Aandrijving geschiedt altijd op de voorwielen, maar meer motorvarianten én vierwielaandrijving volgen in de toekomst.