Andere gewaarwording
Het rijden met de Arteon is een andere gewaarwording dan dat je verwacht van de Passats die op de Nederlandse wegen verschijnen. Met 280 pk én aandrijving op alle wielen lijkt het een auto te zijn die hier weinig toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de meer 'normale' versies. Toch is het extra vermogen een fijne bijkomstigheid als je snel wil inhalen of net wat harder wilt rijden op de Duitse Autobahn. Het sportieve uiterlijk maakt hij niet geheel waar. Comfort biedt hij echter in overvloede, waardoor het meer een 'GT' of een ultieme reisauto is. Zo voel je korte oneffenheden wel, maar wordt het gros van de ongelijkheden in het wegdek keurig gladgestreken.
In theorie lijkt vierwielaandrijving een overbodige optie in het vooral droge en weinig koude Nederland. Toch heeft het een duidelijke meerwaarde als het een keer wel flink nat is of als de sneeuw of ijs zich laat gelden. De grip is op alle ondergronden ruim in orde en biedt daardoor altijd vertrouwen. Het koppel van 350 Nm is voor een auto als deze niet alleen prettig in de acceleratie, maar ook als er een aanhanger getrokken moet worden, is deze extra trekkracht een welkome bijkomstigheid. De 2.200 kilogram trekgewicht die voor de Arteon beschikbaar is, lijkt daarom ook eenvoudig te halen.