Conform verwachting
Ben je een Passat wel zat en wil je je onderscheiden, dan kies je voor de Arteon. Vanaf 40.250 euro rijd je er al één. Deze basisuitvoering is enkel te verkrijgen met de benzine- én dieseluitvoering met 150 pk op de voorwielen. De benzinemotor is enkel met een automaat te voorzien en van de diesel is ook een handgeschakelde 6-bak beschikbaar. Standaard staat hij dan al op 17 inch lichtmetaal en zijn adaptieve cruise-control en climate control en lane-assist aanwezig. Een stap hoger op de ranking staat de Elegance. Ten opzichte van de standaarduitvoering zijn 18 inch wielen, sportstoelen en verschillende rij-instellingen een welkome optie. Elegance Business is het op één na hoogste uitvoeringsniveau dat je kunt kiezen. LED-verlichting, Apple-carplay én het erg fraaie digitale instrumentenpaneel zijn drie van de vele extra opties die standaard zijn.
De door ons gereden Business R staat aan de top van het gamma van de Arteon. Bestel je hem met de basismotorisering - met 150 pk en de 7-traps DSG-automaat - dan kost hij 43.776 euro. Zelfs dan is de 0 tot 100 kilometer per uur al bereikt in 8.9 seconden en is de top een lieve 220 kilometer per uur. Met de tweeliter zoals wij hem reden, heb je 280 pk en 350 Nm onder de rechtervoet. Dit vermogen is verdeeld over alle wielen en zorgt voor een acceleratie van 5.6 seconden naar de '100'. Met alle luxe aan boord kost de door ons gereden auto iets meer dan 68.500 euro. Hoewel dit een flink bedrag is voor een - op de Passat gebaseerde - auto, is dit conform de klasse waarin hij opereert.