Solide aandrijving
Toyota nam jaren geleden al afscheid van grote zescilinders en past ook in deze oplage de 2,8 liter diesel toe. De krachtbron levert een keurige 177 pk en een koppel van 450 Nm. Geen topwaarden, maar meer dan voldoende voor de taken waar de auto voor wordt ingezet. Die D4-D motor wordt afhankelijk van het uitrustingsniveau en dus de portemonnee van de koper gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. En dat laatste is het geval bij deze Executive. Die combinatie lijkt weinig moeite te hebben met de 2.115 kg die de mastodont zonder passagiers en bagage weegt. In een bescheiden tijd wordt de 100 km/h al bereikt. Hoog gezeten op de troon heb je daar als bestuurder eigenlijk nauwelijks weet van. De wereld lijkt in z'n geheel een beetje een 'ver van je bed show'. Die Toyota komt er toch wel.
De diesel laat wel van zich horen, maar de geproduceerde decibellen worden nooit te veel. De bak houdt het toerental bij normale rijsnelheden op een voldoende laag niveau. Het gemiddelde praktijkverbruik hangt bij dit type auto sterk af van de manier waarop ermee wordt gereden. Zonder aanhangwagen en met een bescheiden gewicht aan boord lust de diesel graag iedere 12 kilometer een verse liter dieselolie. En Toyota zou toch stoppen met diesels? Inderdaad toont het Japanse merk dat commitment aan het milieu, maar dan rekenen ze voor het gemak bestelwagens en terreinauto's niet mee. Voorlopig vraagt de wereldwijze klant van dit soort auto's gewoon om een diesel. Een diesel die al enige tijd meegaat, niet tot het uiterste wordt gedwongen en mede daardoor een lang leven beschoren is, zelfs onder de zwaarste omstandigheden.