Opvallend opgeruimd
Tsja, wat moeten we zeggen over het interieur? Bij de overige Tesla's werd al duidelijk dat grote digitale schermen de toekomst zijn. Bij de Model 3 is het enige scherm hetgeen dat centraal in het dashboard te vinden is. Via dit scherm bedien je alle functies van de auto, want knoppen zijn compleet afwezig in het interieur. Zelfs als je het dashboardkastje wil openen, moet je dit via het touchscreen doen. Door de afwezigheid van een snelheidsmeter achter het stuur, is het binnenste van de Model 3 wat klinisch. We zagen de auto al eerder op de Autosalon van Parijs en waren weinig onder de indruk van het interieur, in het bijzonder de kunststoffen die we toen zagen. Bij Tesla luisteren ze blijkbaar goed naar de wensen van de Europese autokopers, want nu staat de kwaliteit van de gebruikte materialen op een hoog niveau. Niet alleen de houtstrip - nu wel van écht hout - over de gehele lengte van het dashboard is fraai, ook de kunststoffen op alle zichtbare plekken hebben niet een fraaie look, maar voelen ook prettig aan.
De bediening van het centrale scherm vergt wat studie, want de mogelijkheden zijn enorm. Niet alleen bedien je de normale functies hiermee, maar ook het autonome rijden gaat via het grote aanraakscherm. Bijzonder is daarbij het beeld wat je krijgt; alle auto's die om de Model 3 heen rijden, worden weergeven. Fijn is dat er daarbij een split-screen is waarbij alle nuttige informatie altijd direct te zien is. Prettig is ook dat de zitpositie voorin perfect in te stellen is. Door de uitgebreide instelmogelijkheden van zowel de stoelen als het stuurwiel is er voor een ieder een comfortabele plek te vinden. Achterin is er voor het hoofd redelijk veel ruimte, maar voor de benen is deze ruimte beperkt. Gezien de concurrentie van auto's als de C-Klasse en de 3 Serie is deze beperking relatief. Ook op de achterbank van de meeste premium sedans en stationwagons is er voor de benen niet veel ruimte beschikbaar.