De goede middenmaat
Tesla levert de Model 3 in Nederland in twee verschillende uitvoeringen. Wij reden de snelste variant die op dit moment beschikbaar is: de Performance AWD. Met een dezelfde accucapaciteit als de tweede leverbare versie - de Long Range AWD - haalt hij bijna 120 pk meer uit zijn elektromotoren. Met een vanafprijs van ruim 68 mille is de duurste Model 3 geen koopje meer, maar met 462 pk is dit ruim meer wat zijn concurrentie kan bieden voor dit bedrag. Waar het aantal pk's al indrukwekkend is, is het koppel van 639 Nm dat mogelijk nóg meer. Dankzij aandrijving op alle wielen sprint de auto in zo'n 3,5 seconden naar de '100' en dendert hij door tot ruim boven de 250 kilometer per uur - dit is afhankelijk van welke software gebruikt wordt. Uit dit laatste gegeven blijkt dat Tesla continu aan het ontwikkelen is om de auto's te verbeteren. In de officiële gegevens staat dat de auto begrensd is op 250 kilometer per uur, maar de importeur wist ons te vertellen dat dit met de nieuwe update losgelaten is. We hebben niet geprobeerd wanneer de auto zou stoppen met versnellen - omwille van ons roze kaartje - maar we geloven direct op het woord van de importeur dat de Model 3 zijn snelle opponenten ruim voorbij gaat op topsnelheid.
Want, wat gaat de Model 3 van kiet als je je rechtervoet naar beneden drukt. Niet alleen vanuit stilstand is de acceleratie indrukwekkend, ook op tussensprints is het aan te raden om de snelheidsmeter in de gaten te houden. In no-time zit je op hoogst illegale snelheden. Voor de echte petrolhead is het gebrek aan motorgeluid een waar gemis, maar de g-krachten die je daadwerkelijk voelt, maken veel goed. Toch is zelfs de Performance geen hardcore racer, zoals de S-en en M's van deze wereld meer zijn. Een mix tussen comfort en een strak onderstel stond bij de ontwikkeling van de Model 3 op nummer-1, dat is wel duidelijk. Hoewel de besturing direct is en behoorlijk veel feedback geeft, is hij nooit nerveus, ook niet op slecht wegdek. Hierbij werkt uiteraard mee dat de vele computers in de Tesla continu berekenen hoeveel grip elk wiel heeft en - wanneer nodig - corrigeren hoeveel vermogen er naar één van de vier wielen gaat.