Altijd R-Design
Toegegeven: het premium D-segment heeft veel minder te lijden onder de grote vraag naar crossovers en SUV's dan reguliere D-segmenters als de Ford Mondeo en Volkswagen Passat. Niet vreemd dus dat Volvo met de 60-series van haar modellen voortaan nóg duidelijker die premium kant opgaat. Bij de V60 betaalt die keuze zich uit, het model is al enkele maanden de verkooptopper binnen zijn segment. Als het aan Volvo ligt moet de S60 dat trucje nog eens dunnetjes overdoen. Er werd daarom goed naar de - veelal verouderde - concurrentie gekeken en op basis daarvan werd het aanbod voor Nederland vastgesteld.
Het meest saillante detail (naast de motorisering, waar we later op terugkomen) is dat de auto alleen in R-Design trim leverbaar wordt. Bij de concurrentie blijken premium sedans voorzien van blitse sportpakketten uiterst populair en daar pikt Volvo graag een graantje van mee. Het zijn dan ook de uiterlijke kenmerken als de spoilers, sportbumpers en dikke wielen die het ontwerp van de S60 extra onderstrepen. Zelfs in het stemmige grijs van onze testauto weet de Volvo dynamisch en aansprekend over te komen. De aflopende daklijn en de gewijzigde achterkant zijn natuurlijk dé aspecten die de S60 van zijn stationbroer onderscheiden. De achterkant is minder anoniem dan die van de S90 en door het hoger plaatsen van de kentekenplaat komt het geheel strakker over. Dat komt voornamelijk op het conto van de fraai vormgegeven achterlichten. De gereden T5 in R-Design krijgt chromen sierstukken voor de uitlaten aan beide zijden. Dat het hierdoor lijkt alsof de auto vier uitlaten heeft, vinden wij iets teveel van het goede voor de 250 pk sterke sedan.
Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive
Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge
Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
Infiniti Q50 2.2d Sport
Lexus IS300h F Sport Line