Veel vermogen, geen sensatie
De dieselperikelen doen in ieder geval niets af aan het plezier dat we beleven met de tweeliter benzinemotor in het vooronder van de testauto. Als T5 levert de motor 250 pk en 350 Nm koppel en dat is genoeg om de auto in 6,5 seconden naar de 100 km/h te doen bewegen en pas op te houden bij 240 km/h. Echt in je stoel gedrukt word je niet, maar de auto laat er geen twijfel over mogelijk dat het vermogen meer dan voldoende op orde is. De auto is communicatief een stuk sterker geworden, wat blijkt uit de stuurrespons en de demping van het onderstel. Zowel kleine als grote oneffenheden worden duidelijk doorgegeven, mede door de 20 inch wielen onder 'onze' auto. Je wordt uitstekend betrokken bij wat er onder de auto gebeurt, zonder dat de respons als hinderlijk wordt ervaren.
Versnellen komt niet zo verpletterend over als bij even vermogende concurrenten - daarvoor mist de achttraps automaat net de finesse -, maar het totaalplaatje geeft een heel evenwichtig beeld. De auto is snel genoeg, weet de bestuurder te betrekken bij het rijgedrag en het geeft een fijn gevoel te weten dat je over meer dan voldoende vermogen beschikt.
Wil je meer sensatie, dan heeft Volvo ook wat voor je in petto: er komen drie Twin Engine semi-elektrische uitvoeringen van de S60 aan, waarvan de T8 Polestar Engineered het absolute huzarenstukje is. Met een gecombineerd vermogen van 405 pk en de wetenschap dat de S60 in de basis al zeer communicatief is, moet die auto een feestje zijn om te rijden. En dat met een alleszins schappelijke vanafprijs van 64.995 euro.
Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive
Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge
Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
Infiniti Q50 2.2d Sport
Lexus IS300h F Sport Line