Waargemaakte aspiraties
We waren positief verrast door de Pro_cee'd GT met zijn 1,6 liter turboblokje en het is dan ook geen straf dat Kia datzelfde blok ook in de nieuwe ProCeed heeft geplaatst. De shooting brake is zo'n 80 kilo zwaarder dan zijn driedeurs voorganger, maar in de praktijk blijkt ook de nieuwe telg voor behoorlijk wat vermaak te zorgen. De 265 Newtonmeters sleuren er lekker aan en de testauto beschikt ook nog eens over de fijne zeventraps automaat met dubbele koppeling. De combinatie zorgt ervoor dat je moeiteloos accelereert en bovendien de sportieve aspiraties die horen bij het uiterlijk waarmaakt.
Zowel in acceleratie vanuit stilstand als bij tussensprintjes stelt de auto niet teleur. Kia heeft duidelijk werk gemaakt van de algehele beleving, want het totaalplaatje komt doordacht en compleet over. Zet de auto in Sport en de aanwezige sportuitlaat doet ook nog een duit in het zakje. Niet overdreven, maar net op het randje vraagt de Koreaan om nog meer aandacht van zijn omgeving. Alsof de ProCeed met zijn fraaie lijnen zich zorgen moet maken om een gebrek aan aandacht. De ingenieurs in Duitsland hebben ook nog eens werk gemaakt van de besturing, een punt dat bij de vorige Pro_cee'd nog wat aandacht nodig had.
De auto is een stuk directer en daarmee goed te plaatsen in bochten. Het onderstel is comfortabeler dan je verwacht, maar weet genoeg aan de inzittenden door te geven om hen bij het rijden te betrekken. Het theoretisch verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer halen we door het uitdagende rijgedrag bij lange na niet. We blijven steken op 1 op 11, wat betekent dat je nipt aan 500 kilometer actieradius zit. Een goede relatie opbouwen met de plaatselijke benzinepomp is dan ook het devies.