Dat wordt kiezen
Twintig! Dat is het aantal motorvarianten dat is te kiezen voor de nieuwe 3 Serie. Allemaal beschrijven zou te veel werk zijn. BMW trapt op benzinegebied af met de 320i en eindigt met de M340i xDrive. Dat de laatstgenoemde motorvariant ruim 30.000 euro meer kost dan de eerste moet je maar even voor lief nemen. Je krijgt in ruil hiervoor dan weer wel 374 pk en een acceleratie van 4,4 seconden naar de 100 km/u. Dieselen begint bij de 318d met 150 pk. Met de 330d xDrive heb je de dikste diesel te pakken met 265 pk en een acceleratietijd naar de 100 km/u van 5.1 seconden. Of je daarmee het opgegeven verbruik van 5.2 liter op 100 kilometer zal behalen durven wij sterk in twijfel te trekken.
De testauto draagt de 330i motorisering, die goed is voor 400 Nm koppel en 258 pk. Een zeer fijn blok waarmee je zowel sportief als comfortabel een prettige rit kan beleven. Confronterend is altijd de prijs van de opties. Zo zit de basisprijs (excl. BTW) op bijna 37.000 euro. Tel daar 21.000 euro aan opties bij op en 12.000 aan BTW en je mag bijna 80.000 euro achterlaten bij de dealer. Voor dit geld zit de auto wel heel ruim in de spullen. We rijden namelijk met de M Sport uitvoering, hebben een sleutel die op een kleine smartphone lijkt en het M Sportdifferentieel. De auto is afgetopt met veiligheidsopties en uiteraard kan er gedeeltelijk autonoom worden gereden. Leuk om te gebruiken is de optie waarmee de BMW zelf de route achteruit rijdt die je net daarvoor hebt gereden. Handig als je bijvoorbeeld achteruit moet in een smal straatje.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition