Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

Max Veldhuis - 28 juli 2019

Veel waar voor je geld

De diesel is dus definitief de deur gewezen door Toyota. Voor de Corolla TS zijn er drie motoren beschikbaar: een 1.2 viercilinder turbo, een 1.8 Hybrid en de 2.0 Hybrid waar wij mee rijden. De 1.2 is desgewenst met handbak of CVT te krijgen, de hybrides zijn altijd voorzien van de automaat. Bij de Japanners is het vaak zo dat de uitrusting van de auto grotendeels wordt onderverdeeld in pakketten in plaats van losse opties. Wat meteen opvalt is dat de Corolla standaard al is voorzien van adaptieve cruise control; een unicum in zijn klasse. Ook hoef je niet bij te betalen voor grootlicht- en verkeersbordenassistentie. Deze systemen zijn allemaal onderdeel van het overkoepelende Toyota Safety Sense 2. Om de Corolla verder aan te kleden, is er de keuze uit vijf pakketten: Active, First Edition, Style, Executive en Premium. Deze pakketten lopen op in luxe. Bij de First Edition heb je de meeste essentiële zaken wel te pakken. Dan is de Corolla namelijk onder meer voorzien van het digitale instrumentenpaneel, het Toyota Touch 2 multimediasysteem, een achteruitrijcamera, een DAB+-tuner en lichtmetalen wielen. Bij de Style zijn zaken als een Head-Up Display, Keyless Go, automatisch inparkeren en stoelverwarming inbegrepen. De Premium topt het geheel af met Matrix LED koplampen, een panoramadak en het audiosysteem van JBL. Vanaf de Style zijn er ook veel opties afzonderlijk te bestellen; de Comfort en de Active bieden daar minder mogelijkheden toe.

Onze testauto was als 2.0 Hybrid voorzien van een pakket dat niet in de reguliere prijslijst staat: de Business Sport Intro. Dit pakket lijkt wat uitrusting betreft op de Executive, met het verschil dat de JBL-audio standaard al is inbegrepen. De Business Sport Intro is hiermee een mooie aanbieding, want hij is ruim 2.500 euro goedkoper dan de Executive. Voor dit geld krijg je een zeer rijk uitgeruste auto. De enige optie die nog aan het geheel toegevoegd moest worden was de metallic lak Emotional Red, welke een meerprijs heeft van 1.095 euro. De totaalprijs komt dan op 37.855 euro, wat in vergelijking met de concurrentie een prima prijsstelling is. Een Kia Ceed SW of een Hyundai i30 Wagon is met een vergelijkbare uitrusting iets goedkoper, maar bij Volkswagen ben je voor een Golf Variant die goed in zijn spullen zit bijvoorbeeld al duizenden euro's meer kwijt. De Ford Focus Wagon en de Renault Megane Estate zijn wat betreft de kosten in de aanschaf redelijk gelijk aan de Corolla TS. Toyota is momenteel echter de enige fabrikant die in het C-segment een stationwagon met hybride aandrijflijn biedt. Als je deels elektrisch wilt rijden, zijn er verder weinig opties bij de concurrentie.

180 pk
190 Nm
175 km/h
7,9 s
6,1 (3.9) l/100km
89 g/km
A
22%
€ 24.995
€ 37.855
€ 694 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2019 - Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium