Wat moet je kiezen?
Als Innovation profiteert de Vivaro standaard van een batterij aan veiligheidssystemen. De dodehoekhulp en rijbaanhulp zijn een fijne aanvulling op de forse bus, maar de adaptieve cruise control heeft niet veel toegevoegde waarde. Vrij regelmatig schakelt het systeem zichzelf uit, omdat het snelheidsverschil met bijvoorbeeld een invoegende medeweggebruiker te groot is. Maar als het gaat om het aanbod van veiligheidssystemen, dan kunnen we stellen dat Opel verder is dan concurrenten als Nissan en Renault. Zelfs een head-up display behoort tot de mogelijkheden, maar daarvoor dien je wel het navigatiepakket aan te vinken.
De testauto is overcompleet en dat brengt een prijskaartje van 29.195 euro met zich mee, exclusief BTW en BPM. Kun je het ook zonder dodehoekhulp, keyless entry en stoelverwarming stellen? Als Edition kost de auto aanzienlijk minder, maar beschik je nog steeds over meer dan voldoende opties. Het loont nog meer om voor minder vermogen te opteren, maar daarvoor bevalt de 2.0D met 150 pk ons te goed.
Of je uiteindelijk voor de Citroën, Opel, Peugeot of Toyota gaat, zal ongetwijfeld te maken hebben met de ervaringen die je met één van de merken al hebt. Of misschien vind je de ene neus net wat aansprekender dan de andere. Grote verschillen zijn er onderling niet, maar voor de Opelrijder is het een aanwinst dat hij voor de complete, comfortabele en up-to-date Vivaro kan kiezen.
- Complete veiligheidsuitrusting
- Up-to-date multimedia
- Zuinig en sterk
- Onpraktische aflegvakken
- Adaptieve cruise control niet bij de les