Trek de knip maar
Voor de verandering houdt Volkswagen het eens relatief simpel als het gaat om dit onderwerp. De T-Cross is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus bovenop de standaarduitrusting: 'Life' en 'Style'. De standaarduitvoering is niet aan te raden omdat je dan zaken als airconditioning moet missen, dus eigenlijk is de 'Life' het minimale waar je voor dient te gaan. Bij de 115 pk sterke 1.0 TSI en de 1.6 TDI is dit uitrustingsniveau standaard. Dan heb je gelukkig wel airconditioning, maar ook zaken als Front Assist, Adaptive Cruise Control, Bluetooth en een middenarmsteun zijn dan inbegrepen. Met name als het gaat om de standaard aanwezige veiligheidssystemen scoort Volkswagen. De 'Style' biedt voor iets minder dan 2.000 euro extra opties als een licht- en regensensor, LED-koplampen, multifunctioneel stuurwiel, automatische airco, parkeersensoren voor en achter en de mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden. In dat geval krijg je dus aardig wat waar voor je geld. Wanneer je al deze opties los gaat bestellen, ben je duurder uit.
De basisprijs van de T-Cross bedraagt 22.620 euro. Onze testauto was een T-Cross 'Life' met de 115 pk sterke 1.0 TSI en DSG. Deze uitvoering kost minimaal 27.770 euro. Onze testauto was voorzien van nog wat extra opties, waaronder het R Line exterieurpakket, Executive pakket, LED-koplampen, 17 inch lichtmetalen wielen en het Active Info Display. Hierdoor komt de prijs van de testauto uit op 31.922 euro, wat best een behoorlijk bedrag is voor een kleine SUV met een driecilinder onder de kap. Zaken als automatische airco en het R Line interieur waren dan bijvoorbeeld nog niet aangevinkt. Een vergelijkbare Polo is dan al gauw ruim 3.000 euro goedkoper, maar ook de Seat Arona is een veel betere aanbieding. Voor ongeveer dezelfde cataloguswaarde als deze T-Cross reden we namelijk een 1.5 TSI FR Line met 150 pk en zo'n beetje alle denkbare opties. Het kan dus wel lonen om even goed na te denken voor welke optie je gaat, zeker wanneer Skoda straks ook nog met de Kamiq komt. Daarbij zijn er bij de andere merken buiten de Volkswagen-groep ook meer dan genoeg alternatieven te vinden.
Seres 3
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine