Beeldbepalende opties
Na de introductie van de eerste generatie CLA Coupé hadden de andere premium autofabrikanten het nakijken. Alleen Audi heeft met de A3 Limousine een alternatief weten te bieden. Reden genoeg voor Mercedes om naast de nieuwe generatie CLA óók met een A-Klasse Limousine op de proppen te komen. Waar de A-Klasse Limousine qua afmetingen nog in de buurt van het uitgaande model CLA lijkt te zitten, komt de nieuwe CLA niet alleen veel breder over, hij is het ook.
De vierdeurs coupé groeide bijna vijf centimeter in lengte en had dezelfde toename in breedte. De wielbasis groeit met drie centimeter. Hiermee schuift de CLA hoger op de premium ladder en is hij bijvoorbeeld langer en breder dan een C-Klasse sedan. Het volledige ontwerp heeft iets weg van een te heet gewassen CLS. Je kunt het als auto slechter treffen en eerlijk gezegd vinden we de CLA zelfs iets beter in proportie dan zijn grote broer.
In het metallic Kosmos Schwarz, met de 19 inch multispaaks wielen en het uitgeklopte spoilerwerk van de AMG-line, kunnen we concluderen dat de testauto simpelweg een hele dikke wagen is. Laat je het sportpakket weg en bestel je een lichtere carrosseriekleur, dan komt de auto een stuk bescheidener over. Dit komt doordat dan het kunststof bumperwerk in meerdere mate en de chromen accenten in mindere mate het beeld bepalen.