Peugeot e-208 EV 136 GT

- 10 oktober 2019

Kort maar krachtig

We krijgen zo'n 30 minuten met een e-208 uit de voorserie, omdat de productie van het model pas eind dit jaar start en de wagen in maart 2020 voor het eerst bij de dealers staat. Toch is de isolatie al goed op orde en worden windgeruis en bandengerol voldoende buitengehouden. Op een licht variërend parcours van binnen- en buitenwegen kunnen we de Peugeot testen en het valt op dat de auto goed zijn mannetje staat. De wagen is koersvast en door het lage zwaartepunt - de accu's liggen onder de vloer - komt de e-208 verrassend snel de bochten door. Om het hogere gewicht niet veel invloed te laten hebben op het rijgedrag is het onderstel wel vrij stevig gedempt. Korte oneffenheden worden nadrukkelijk doorgegeven in de cabine, maar door de sportieve vering is er van overhellen in ieder geval niet snel sprake en wordt het gewicht keurig gemaskeerd. De auto stuurt ook nog eens behoorlijk direct, zodat alle aspecten voor een sportieve rit in het pakket lijken te zitten. Een snelle acceleratie naar de 100 km/h, directe besturing en een goede wegligging zijn ingrediënten die goed bij een GT passen. Daarnaast is een GT natuurlijk de ideale reisgezel voor de lange afstanden, iets waar de e-208 met een WLTP rijbereik van 340 kilometer ook best geschikt voor lijkt te zijn.

Door van rijmodus te veranderen kun je niet alleen het rijgedrag beïnvloeden, maar ook je rijbereik. In Eco is de auto minder gretig, omdat het vermogen wordt teruggeschroefd. In Sport weet de auto juist veel happiger te reageren op commando's met het stroompedaal. Bovendien kun je door het remniveau aan te passen met de versnellingspook flink afremmen op de motor. De energie die daarbij vrijkomt wordt weer gebruikt om het accupakket te vullen en bovendien gebruik je de remmen zo veel minder. Het systeem gaat echter niet zo ver als Nissan's e-Pedal. De auto wordt namelijk niet volledig tot stilstand gebracht en het rempedaal blijft dus nodig.

Het laden kan gemakkelijk bij een stopcontact, laadpaal of snellaadstation. Bij die laatste optie is de auto in 30 minuten weer zo'n 80 procent volgeladen en dus weer goed voor honderden kilometers.
Onze eerste kennismaking was te kort om iets zinnigs over het praktijkverbruik te vertellen en bovendien gaf de software in de voorserie testauto een niet erg betrouwbaar beeld. We zullen in Nederland langer op pad moeten om dit te testen en dat vinden we helemaal geen straf.

136 pk
260 Nm
150 km/h
8,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 35.250
€ 38.050
€ 381 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • BYD Dolphin Design

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens

  • Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One

  • 2019 - Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2015 - Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • 2013 - Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2013 - Peugeot 208 1.0 VTi Active

  • 2012 - Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure