Hoe rijdt dat?
Ten opzichte van merken als Jaguar en Audi heeft Mercedes-Benz het voordeel dat het lange tijd aandeelhouder was van Tesla. Techniek van het Amerikaanse merk werd bijvoorbeeld toegepast in de eerder genoemde B250e en die auto vonden we bijzonder fijn rijden. Maar de liefde is kennelijk bekoeld, want we zien geen techniek van Tesla terug in de EQC. In plaats daarvan laat Mercedes-Benz het Duitse ZF de aandrijflijn voor de cross-over aanleveren. De accu's produceert Mercedes wel zelf en het geheel wordt in een bestaande serieproductie geassembleerd, wat betekent dat de auto in dezelfde productielijn als de GLC wordt geplaatst. De totale accucapaciteit bedraagt 85 kWh, waarvan de auto 80 kWh daadwerkelijk gebruikt. Het zou de ruim 2.400 kg zware auto zo'n 450 kilometer moeten brengen.
Ook de overige prestaties zijn op papier overweldigend. Zo melden de technische gegevens een sprint van 0-100 km/h in 5,1 seconden. En een 1.800 kg zware aanhanger trekken moet ook geen probleem zijn. In de praktijk voelt de auto dan ook bijzonder snel aan, zeker bij een acceleratie vanuit stilstand. Er is alleen iets bijzonders aan de hand: Mercedes heeft ervoor gekozen om de achteras te voorzien van luchtvering, terwijl de vooras het met bladveren moet stellen. De neus komt daadwerkelijk een stuk omhoog bij een stevige versnelling en dat zorgt voor een onrustig gedrag van de voorwielen. Hoewel beide assen worden aangedreven door een elektromotor, lijken de voorwielen vaker te zoeken naar grip. Zoals je ook ziet op de gemaakte foto's lijkt de auto zelfs iets naar achteren te hangen. Het zorgt er mede voor dat zeer korte oneffenheden en verkeersdrempels op de vooras niet fijn weggefilterd worden.
Zonde, want verder weet de EQC te verbluffen met het comfort dat je verwacht bij een auto als deze. Op een lange rit wordt je echt in de watten gelegd door de verder zijdezachte vering en de kracht van de elektromotoren. De EQC ligt zeer goed op de weg, want door het lage zwaartepunt kan het hoge gewicht goed verbloemd worden. De wagen is bovendien fluisterstil, ook op hogere snelheid. Bij een gesprek over de carkit moet je mensen ervan overtuigen dat je daadwerkelijk aan het autorijden bent. De rijassistenten zoals Distronic zorgen voor een onverslaanbare semi-zelfrijdende ervaring, zeker op de snelweg. Afstand houden op voorgangers gaat zonder abrupte remingrepen en het automatisch inhalen is met één ruk aan de hendel geregeld. Nergens is het systeem te bemoeizuchtig en zelfs de zeer strenge rijbaanhulp die we bij andere Mercedessen tegenkwamen, houdt zich in de EQC gedeisd. Door het aflezen van de navigatiedata weet de auto ook nog eens precies wanneer hij moet remmen voor een afslag of rotonde.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Tesla Model Y Long Range
Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line
BMW X3 xDrive 20d Luxury Line
Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition
DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition