Een echte MX?
Eerst de naam: de modelaanduiding MX kennen we natuurlijk van de kleine roadster die Mazda al zeer lange tijd voert. Wat zijn dan de raakvlakken met de cross-over MX-30 die nu voor onze neus staat? Mazda geeft aan dat de aanduiding MX gebruikt wordt voor alle modellen die afwijken van het gebruikelijke gamma, dat bestaat uit hatchbacks, sedans, stationwagons en cross-overs. Aangezien de MX-30 meer op een cross-over coupé lijkt met zijn strak aflopende daklijn en op het oog driedeurs voorkomen vinden we die uitleg plausibel. Het model is duidelijk herkenbaar als Mazda, maar weet een geheel eigen draai te geven aan de huidige Kodo-designvisie.
Qua afmetingen doet de auto denken aan de CX-30, vandaar dat dezelfde nummering is gebruikt. De echte eye catchers zijn natuurlijk de freestyle achterportieren die tegendraads openen. Het speelse karakter dat daarmee uitgestraald wordt is één van de redenen waarom we de MX-30 gelijk erg leuk vinden. De strak uitgesneden achterlichten dragen daar ook aan bij, want ze doen de achterzijde dynamisch overkomen. Het model past geheel in de huidige tijd, waarin de hoger op de poten geplaatste modellen niet aan te slepen zijn. Om die cross-over uitstraling extra te versterken zijn de wielkasten, dorpels en bumpers met zwart kunststof omlijst. De testauto is voorzien van de standaard lakkleur Arctic White, waarbij de aluminium sierlijst met het Mazda opschrift mooi afsteekt. Optioneel kun je het dak ook zwart gespoten krijgen, maar dan moet je wel uit drie duurdere metallic lakkleuren kiezen. De meerprijs kan dan met wel 2.500 euro oplopen.