Mazda MX-30 E-Skyactiv Luxury

- 21 juni 2020

Niet voor iedereen

Omdat het batterijpakket met een capaciteit van 35,5 kWh als relatief klein bestempeld kan worden, blinkt de auto nu eenmaal niet uit in actieradius. De filosofie hierachter hebben we al toegelicht, maar het komt er in de praktijk op neer dat je zo'n 200 kilometer ver komt. Tijdens de korte persintroductie haalden we een rijbereik van 180 kilometer, waarbij het snel optrekken voor het maken van de foto's en het testen van de elektrische aandrijving natuurlijk meegeteld moet worden. We verwachten dus dat de WLTP actieradius dicht bij het realistische rijbereik zit. Het betekent dat de MX-30 zeker niet voor iedereen geschikt is. Zit je veel op de weg, dan kun je met dit rijbereik niet snel uit de voeten. Het zou resulteren in veel snelladen onderweg en dat brengt tegenwoordig ook de nodige kosten met zich mee.

Maar voor heel veel andere mensen zou dit rijbereik meer dan voldoende moeten zijn. En dan denken we ook aan particulier gebruik, want met de nodige subsidieregelingen en de relatief lage aanschafprijs kan de MX-30 al snel voordeliger zijn dan een vergelijkbare benzineauto. Je rijdt vanaf 32.990 euro weg in de MX-30, die als First Edition dan al is voorzien van ongeveer elke optie je kunt krijgen. Je rijdt dan een auto die over de gehele levenscyclus een lage uitstoot heeft en bovendien is voorzien van alle hightech en rijplezier die je van een nieuwe Mazda mag verwachten.

Of dit voldoende is om veel verstokte diesel- en benzinerijders uit zowel de zakelijke als particuliere markt in de MX-30 te krijgen, kunnen we alleen maar afwachten.

  • Rijdt als een echte Mazda
  • Uniek en kloppend design
  • (Met subsidieregeling) ook particulier interessant
  • Maar niet voor iedereen geschikt
  • Beperkte ruimte achterin
145 pk
271 Nm
140 km/h
9,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 32.990
€ 38.990
€ 715 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota Yaris Cross 130 Hybrid Launch Edition

  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • Hyundai Kona EV 64 kWh Premium

  • 2023 - Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto