Het interieur
Citroën heeft ontzettend zijn best gedaan op het interieur van deze presidentiële wagen. Het ontwerp is karakteristiek, vooral het stuur, het digitale meterpaneel en het kleurenbeeldscherm midden op het dashboard zijn designstukjes. De knoppenserie op middenconsole is herkenbaar PSA, net als in bijvoorbeeld de Peugeot 407 een erg drukke boel waar je toch altijd even moet zoeken naar de juiste tiptoets. Over de gehele breedte van het dashboard loopt een sierstrip met hout-look. Dit materiaal is overigens ook rond de keuzehendel van de automatische transmissie te vinden. Hoogst waarschijnlijk is het geen echt hout, maar het ziet er beter uit dan in menig Koreaan die zich probeert te nestelen in de topklasse.
De materiaalkeuze die Citroën heeft gemaakt is in orde. Vooral boven op de portieren en het dashboard zit mooi zacht kunststof met een sierlijk reliëf. Wat stoort is het erg goedkope geluid als de pook in een andere keuzestand gezet wordt, dat klink naar goedkoop plastic en strookt totaal niet met de klasse die de auto moet uitstralen. Ook onder het dashboard is aan de bestuurderszijde niet genoeg aandacht besteed aan de afdekking, evenals aan de rubbertjes die de portierscharnieren beschermen. Opbergruimte is in voldoende mate aanwezig. Op de middenconsole zijn twee kleine vakjes te vinden en de middenarmsteun bevat een dubbel vak. Overigens is de armsteun in twee hoogtes te verstellen, erg comfortabel. De deurvakken zijn een ander verhaal. De toegang is wat krapjes, maar de schuifpanelen ervoor zien er chic uit, leuk detail.
Op de voorstoelen kan men een fijne zitpositie instellen. Alle instellingen, behalve die van de hoofdsteunen, pedalen en het stuur zijn elektrisch te kiezen. Ook bevatten de zetels een verwarmingsfunctie. Het enige puntje is dat de bestuurdersstoel nog een paar centimeter lager zou moeten kunnen dan nu het geval is en men zit nu teveel óp de stoelen. Naar Frans gebruik zouden zachtere fauteuils gemonteerd moeten zijn.
De vorstelijke achterbank is een ruime verblijfplaats voor passagiers. U bent wellicht door de aflopende daklijn afgeschrikt en denkt dat er van hoofdruimte nauwelijks sprake is? Maakt u zich niet druk, dit valt reuze mee. Ook beenruimte is er in overvloed. Net als de voorstoelen is de achterbank verwarmbaar en ook is de airconditioning apart regelbaar doormiddel van een controlepaneeltje tussen de voorstoelen.
De vloer van de bagageruimte is vrij lang, maar de hoogte is beperkt. Dit is uiteraard een gevolg van het onwerp van de auto. Als de 421 liters in standaardopstelling niet voldoende zijn, kan de achterbank gedeeld worden neergeklapt waardoor er meer ruimte beschikbaar is. Om een vlakke laadvloer te creëren is helaas wel geklungel met de hoofdsteunen, zittingen en gordelbevestigingen van de achterbank vereist, dat had beter gekund.
Wat veiligheidsitems betreft staat het niveau op een hoog peil. Het bekende ABS en ESP zijn uiteraard standaard, maar wat opvalt zijn de zij-airbags achter en de luchtzak in de stuurkolom. Een ander nieuwigheidje is het Lane Departure Warning System (LDWS), dat bij overschrijding van de strepen langs de rijbaan een massage aan het achterwerk van de bestuurder geeft. Gelukkig is dit systeem middels een druktoets uit te schakelen, net als de standaard parkeersensor aan voor- en achterzijde.
De uitrusting staat sowieso op een enorm hoog peil, zeker in deze meest luxe Exclusive. Cruise control met snelheidsbegrenzer (wel ingewikkeld te bedienen overigens), bi-xenon verlichting mét meedraaiende koplampen, klasse 2 alarmsysteem, regen-/lichtsensor, leren bekleding en een navigatiesysteem met JBL HiFi-geluidssysteem en geïntegreerde telefoon.
Af-fabriek is de C6 Exclusive uitgerust met een head-up display (HUD). Dit projecteert de snelheid en belangrijke controle lampjes op de voorruit zodat de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden en niet hoeft weg te draaien naar het digitale meterpaneel. Helaas gaat met zonlicht van achteren erg veel contrast verloren en de bovenkant van het dashboard weerspiegelt dan hinderlijk in de voorruit.