Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

Arno Lommers - 8 september 2006

Het exterieur

Zoals de inleiding al aangeeft, geen enkele andere auto lijkt in de verste verte op de C6. Het begint al met de boogvormige koplampen en de aflopende gladde motorkap, de grille die is voorzien van een enorme “double chevron” en de ronde mistlampen met daarnaast de knipperlichten. En profil lijkt het door de daklijn wel een coupé en de derde zijruit is erg karakteristiek vormgegeven. De raamomlijsting is voorzien van een chromen strip en net boven de dorpels loopt er net zo een. De 18-inch lichtmetalen velgen, die luisteren naar de naam “Roccastrada”, hebben een design dat erg klassiek aandoet, dit past perfect bij het ontwerp van de gehele auto.

De achterzijde is misschien nog wel het meest opvallend van vorm. Ook hier boogvormige lichtunits en veel chroom. De achterruit loopt naar binnen weg en lijkt zo bijna een holle vorm te hebben. Dit maakt dat de C-stijlen op hun onderste punt bijna los op de auto lijken te staan.

Tja, wat is er niet opvallend aan het uiterlijk van Citroëns nieuwe paradepaardje zou je zeggen. Kijk eens naar openingshoek van de achterklep. Het is geen hatchback, maar om nu te zeggen dat het een echte sedan is gaat ook te ver omdat het ontwerp dit keurig verbloemt. In de klep is een zichzelf instellende spoiler gemonteerd. Bij bepaalde snelheden komt deze vanzelf, en ook nog eens in verschillende standen, omhoog om de luchtgeleiding te optimaliseren. Of dit gladde slagschip van zich zelf al niet gestroomlijnd genoeg is… Tenslotte kan de dieselversie herkend worden aan de gebogen dubbele uitlaateinden, uiteraard uitgevoerd in chroom.

De C6 heeft de beschikking over een systeem dat de wagenhoogte kan laten variëren. Deze kan bijvoorbeeld aangepast worden aan de hoeveelheid belading. Ook bij slecht onderhouden wegen kan een grotere bodemvrijheid goed van pas komen. Bij het starten voel je de auto omhoog komen en bij hogere snelheden zal automatisch een lagere stand aangenomen worden om de luchtweerstand te verminderen. Met een druktoets achter de pookknop is de hoogteverstelling aan te passen.

208 pk
440 Nm
230 km/h
8,9 s
onb (8.7) l/100km
230 g/km
G
22%
€ 55.370
€ 73.305
€ 1.344 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Lexus GS 450h Executive

  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Volvo S80 2.5T Summum

  • 2006 - Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive