Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

- 5 augustus 2020

Lekker opvallend

De Taycan is zelfs als 4S één van de duurste elektrische auto's die je aan kunt schaffen. Bijtelling speelt met een vanafprijs van 108.090 euro geen rol meer, het gaat je dus echt om uiterlijk, techniek of het statement dat je wilt maken als je deze auto gaat rijden. Of een combinatie van factoren natuurlijk. Het helpt in ieder geval mee dat de auto een bijzonder opvallende verschijning is geworden, zelfs zonder het Karmijnrood van onze testauto zie je hem niet snel over het hoofd. Een aerodynamisch silhouet, laag uitgesneden raampartijen en strakke lichtunits laten je onmiskenbaar kennis maken met een Porsche. De uitklapbare handvatten doen als enige denken aan de grote concurrent, maar een Model S is vergeleken met de testauto een muurbloempje.

De neus lijkt wel van een 918 Spyder geschroefd en de auto is veel meer een vierdeurs versie van de 911 dan de Panamera ooit zal zijn. Brede heupen, grote luchtinlaten - helaas wel nep - en de gigantische wielen kenmerken het ontwerp van de Taycan. Een leek zou de auto niet direct als elektrisch bestempelen, maar eerder als een competitieve sportauto. En dat is precies zoals de auto bedoeld is.
Niet alleen de uitklapbare handvatten zijn een leuke gimmick, met een swipe langs het voorpaneel ontgrendel je de laadpoort. Ook handig: je vindt een laadaansluiting aan beide zijden van de Taycan. Niet zo handig: de brede banden zorgen steevast voor opspattend vuil; tijdens de wat regenachtige testperiode bleven we poetsen.

571 pk
650 Nm
250 km/h
4,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 108.090
€ 161.624
€ 2.963 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Tesla Model S Plaid

  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

  • Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang