Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

- 1 september 2020

Nog geen automaat

Wegrijden in de nieuwe Octavia kan op dit moment alleen nog met een handgeschakelde benzineversie. Je hebt de keuze uit een 1.0 TSI driecilinder met 110 pk en de geteste 1.5 viercilinder. Er volgen binnenkort nog benzineversies met automaat en die auto's beschikken dan gelijk over de mild hybrid techniek die we al in de Golf en Leon tegenkwamen. Die techniek moet onze testauto ontberen, maar met cilinderuitschakeling en slimme schakeladviezen probeert de Octavia toch bij te dragen aan een schone rit.

Met een praktijkverbruik van ??n op 15 weet de auto daar best goed in te slagen. Nog belangrijker is dat de auto solide versnelt en een heel rustige aandrijflijn heeft. In combinatie met een DSG-automaat is de 1.5 nog wel eens onrustig onderin de toeren, maar in de Octavia met handbak weet de auto gerieflijk uit de voeten te komen. Het schakelen gaat hier en daar wel een beetje hakerig, maar over het algemeen weet de auto een goed samenspel van motor en versnellingsbak te bieden. Bovendien kom je nooit kracht tekort, want de 150 pk sterke viercilinder blijkt een prima match met de Kombi. Met zijn rijeigenschappen blinkt de Octavia nog steeds uit als allemansvriend, want je kunt er geen buil aan vallen.

Natuurlijk, de besturing is tamelijk licht en in bochten voelt het allemaal vrij ongevoelig aan. De nadruk ligt overduidelijk op comfort en dat weet de auto dan ook met volle overtuiging te bieden. Het blijft stil en gerieflijk aan boord van de Octavia Kombi.
Voor rijplezier kun je beter een Leon kiezen, die biedt meer beleving en plezier. Maar de Octavia schippert met gemak tussen het verkeer door en weet nog steeds de no nonsense rijkwaliteiten te bieden die het model zo geliefd maakten.

150 pk
250 Nm
224 km/h
8,3 s
6,4 (4.8) l/100km
111 g/km
A
22%
€ 34.790
€ 36.860
€ 676 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

  • Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • 2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline

  • 2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG

  • 2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line

  • 2009 - Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • 2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente