Veel te verliezen
De Volkswagen Golf is een vast onderdeel van het Nederlandse straatbeeld. Met het nieuwste model mikt het merk uit Wolfsburg eerder op evolutionaire dan revolutionaire veranderingen. Staat het recept voor succes nog steeds fier overeind? Aan de achtste generatie van de Golf de taak om dat te bewijzen.
In 1973 rolde de eerste generatie van de Volkswagen Golf van de band. Inmiddels zijn er in Nederland meer dan 670.000 exemplaren verkocht en nog immer is het een populaire auto. De achtste generatie van de Golf is in grote lijnen nog steeds als zodanig herkenbaar, maar toch zijn er een behoorlijk aantal veranderingen doorgevoerd. Zowel van binnen als van buiten zijn de verschillen met de vorige generatie evident aanwezig. Voortaan levert Volkswagen ook een 'eTSI', de welbekende 1.5 viercilinder turbo met 150 pk is dan voorzien van een elektrische starter-generator voor extra ondersteuning en een -als het goed is- gunstiger praktijkverbruik. Wat in het nadeel van de Golf spreekt, is dat zijn concurrentie alsmaar beter en beter is geworden. Volkswagen had in dit segment altijd de benchmark in handen, maar is dat met de Golf 8 nog steeds zo? Tijd om de proef op de som te nemen.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI