Prima keuze
Verwacht overigens geen grote kwaliteiten in het terrein van onze Panda, want met zijn voorwielaandrijving zal deze auto niet ver komen. Overigens levert Fiat nog steeds een vierwielaangedreven versie van de Panda, die als Cross 4X4 minstens 23.490 euro kost. Vergeleken daarmee is de 16.690 euro die voor onze testauto moet worden afgerekend stukken vriendelijker. Voor een auto uit het A-segment blijft het natuurlijk veel geld, al zien we dat elke auto uit het compacte segment de afgelopen jaren flink duurder is geworden.
De Panda was geruime tijd de goedkoopste auto van Nederland met een prijs van ruim onder de tien mille, maar inmiddels dien je er minimaal 14.590 euro voor neer te tellen. Toch is de auto nog steeds één van de goedkoopste auto's uit het speelveld. Hogere belastingen, strengere eisen omtrent standaarduitrustingen en hoge veiligheidseisen liggen hieraan ten grondslag. Voordeel is dat je vanaf de instapper al beschikt over het mild hybridsysteem, airconditioning, DAB+-radio en Bluetooth. Voor het stoere uiterlijk van de Cross City betaal je 1.200 extra, terwijl de geteste Launch Edition nog eens 1.000 euro extra kost. Je hebt dan een heel complete auto, al zijn cruise control en verdergaande veiligheidssystemen niet leverbaar.
Bekende karaktereigenschappen als het geboden overzicht binnenin, de fijne aandrijflijn en de zesbak maken de Panda Hybrid nog steeds een heel leuke keuze in het A-segment, zeker als je gaat voor de stoere Cross. Je krijgt daarmee een heerlijk eigenwijze en best wel ruime hatchback en daarnaast een behoorlijke gunfactor van de rest van het verkeer.
- Nog steeds leuk
- Sterk verbeterde aandrijflijn
- Best ruim
- Geen cruise control leverbaar
- (Nog) geen kleurenschermen binnenin