Goed genoeg?
De Aiways U5 is te verkrijgen vanaf 39.850 euro. Je rijdt voor dat bedrag een auto die goedkoper en ruimer is dan een Kia E-Niro met een vergelijkbaar batterijpakket. Bovendien zit de U5 direct al goed in de spullen met keyless entry, dodehoekhulp en de 360 graden camera. Een app om de verwarming vooraf in te schakelen is in de maak, net als een uitgebreide spraakhulp. Voor beide functies biedt een komende update uitkomst. Diezelfde update moet de al aanwezige adaptieve cruise control en stuurhulp ook verfijnen, want beide systemen werken nog niet zoals het hoort.
Een functie die ook standaard op de U5 zit, maar die al snel gaat vervelen: een sensor in de A-stijl houdt je bewegingen in de gaten en geeft ongevraagd advies. Zo wordt je na iets te nadrukkelijk in de buitenspiegel turen erop geattendeerd dat je jouw ogen beter op de weg kunt houden. Het levert hele discussies op met een auto, want helemaal foutloos blijkt het systeem niet te zijn. Desgewenst deelt de auto ook voor mobiel telefoneren of roken achter het stuur een reprimande uit, dat hebben we maar niet uitgeprobeerd. Op het gebied van comfort, praktisch gemak en rijgedrag is de auto nog verre van perfect. Maar het is fascinerend hoe in zo'n korte tijd een auto is ontwikkeld die verrassend dicht in de buurt van de gevestigde orde komt. Dat smaakt absoluut naar meer.
- Erg ruim
- Complete veiligheidsuitrusting
- Veel rijbereik voor je geld
- Opladen aan laadpaal duurt lang
- Onhandig aan- en ontkoppelen laadkabel
- Sponzig remmen
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground