Blijvende gunfactor
Zou Renault van tevoren hebben bedacht dat Dacia zo'n groot succes zou worden? Inmiddels is het merk met vaste krachten als de Sandero en Duster niet meer weg te denken uit de Europese verkooplijsten. Dat komt vooral omdat het merk doet waar het voor afgestoft is: goede auto's tegen een betaalbare prijs aanbieden. Niet voor niets was de Sandero lange tijd de goedkoopste auto van Nederland en dat voor een B-segmenter!
Maar zoals bekend gaat de Europese regelgeving op het gebied van milieu en veiligheid steeds verder en dat heeft impact op de kostprijs van elke nieuwe personenwagen. En bij een budgetauto komt dat extra hard aan. Dat zien we direct terug in de verkoopprijs van de nieuwe Duster, het lijdend voorwerp van deze test. Waar het vorige model nog voor onder de 20 mille was te krijgen, gaat de vanafprijs ruim over de 25.000 euro heen. Maar, zo beloven de Roemenen, dan is het nog steeds een heel goede aanbieding. Zo is de auto luxueuzer, heb je de keuze uit LPG, hybride of 4X4 én wordt het ontwerp van de terreinwagen ook direct vlot getrokken. Maakt dat de auto net zo leuk als zijn voorgangers, of ontbreken daardoor de rauwe randjes die het model juist zo sympathiek maakte? Wij zoeken het uit!
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Aiways U5 63 kWh Showroom
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition