Iets zwaarder, stukken zuiniger
Zoals gezegd rijden we de Duster in hybride-uitvoering en dat is een aandrijflijn die je kent uit onder andere de Renault Symbioz. Deze motorisering heeft ons nog niet teleurgesteld en dat is in de Duster ook niet het geval. Als je een automaat wilt, is dit de enige Duster die je kunt kiezen en dat is (afgezien van het beperkte trekvermogen) geen straf. De aandrijving is vlot en bovendien best beschaafd. Geen overmatig motorgeloei of fikse vertraging door overschakelen.
Met 141 pk is de auto lekker pittig, al is de Dacia merkbaar rustiger afgesteld dan de Renault familieleden met dezelfde aandrijflijn. In 10,1 seconden is de sprint naar 100 km/h vanuit stilstand geklaard en de topsnelheid is bij een begrensde 154 km/h bereikt. Geen spetterende cijfers dus, maar daar is het de Duster ook helemaal niet om te doen.
De auto is wel lekker zuinig, door de hybride-aandrijving weten we op ongeveer 1 op 16 uit te komen. Overigens is de Hybrid wel iets zwaarder dan zijn benzinebroers, waardoor je net in een hogere belastingschaal terechtkomt.
De Duster blijkt vooral comfortabel en weet verder een weinig meeslepend rijgedrag te bieden. De besturing is licht en je krijgt weinig mee van wat er onder de auto gebeurt. Je koopt de Duster dan ook niet voor het betere bochtenwerk en dat is hiermee nog maar eens bevestigd.
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Aiways U5 63 kWh Showroom
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition